PhotoVoice
>> sâmbătă, 19 decembrie 2009
Recent am participat la un TOT în Advocacy la Chişinău ( condus de IRT, finanţat de SOROS) la care mi-am aprofundat cunoştinţele în acest domeniu, dar şi am exploarat domenii noi destul de interesante şi utile. În cadrul acestui training, la partea practică, împreună cu cotrainerul meu, a trebuit să organizăm o sesiune de mini-training de 40 min la care trebuia să prezentăm un anumit subiect din „Advocacy”. Subiectul ales a fost o metodă care poate fi utilizată în campaniile de Advocacy şi anume – PhotoVoice (PV). În următoarele momente aş dori să descriu această metodă cu speranţa că o să fie utilă şi pentru voi.
Photovoice este o metodă de participare publică prin care fotografii însoţite de texte ilustrative susţin un proces de influenţare a deciziei publice. Photovoice-ul este o metodă cu un impact major la nivelul comunităţii pentru ca foloseşte deopotrivă imaginea şi povestea spusă de autorul ei. Spre deosebire de o simpă expoziţie de fotografie, photovoice înseamnî şi un proces de coagulare a unui grup şi construire a unui mesaj, prin întîlniri succesive care pot să dureze mai multe luni. Metoda este potrivită pentru grupuri marginalizate şi pentru subiecte delicate, dar nu numai.
„Photo” înseamnă din engleză „fotografie”, iar „voice” semnifică „voce”. Prin PhotoVoice fotografii spun ce cred, simt şi ce ar trebui făcut în comunitatea lor. Şi pentru a fi sigur că fiecare fotografie este înţeleasă aşa cum doreşte fotograful, lîngă fotografie apare o descriere, vocea fotografului care povesteşte istoria imaginii surprinse. PhotoVoice ca metodă de influenţare a opiniei publice şi a decidenţilor permite descoperirea:
· Valorilor grupului
· Comportamentelor individuale şi de grup
· Credinţelor şi atitudinilor
· Temerilor
· Sentimentelor
· Nevoilor, problemelor
· Dorinţelor, aşteptărilor şi soluţiilor.
Cum derulează metoda PV?
Se oferă o cameră foto oamenilor care au cea mai redusă influenţă asupra deciziilor care le afectează viaţa. Practic, prin PV oferi unui grup de persoane aparate de fotografiat cu ajutorul cărora să imortalizeze imagini pe care le consideră relevante pentru tema abordată. Fotografiile realizate sunt prezentate în grupuri mici, împreună cu povestea care le însoţeşte. Pe baza lor, grupul împărtăşeşte informaţii şi păreri şi dezvoltă un mesaj care să fie transmis către decidenţii publici şi care să arate ce ar trebui păstrat sau schimbat în comunitate. Rezultatele PV-ului sunt adesea prezentate publicului larg prin intermediul unor expoziţii sau evenimente media care înfăţişează fotografiile şi semnificaţia lor.
Care sunt etapele în implementarea metodei?
- Stabilirea problemei şi definirea obiectivelor procesului (metoda arborelui, harta comunităţii, analiza SWOT, brainstormig, etc.).
- Identificarea persoanelor şi instituţiilor publice (primarul, consilierii, parlamentul, structuri guvernamentale, etc.).
- Identificarea grupului ţintă (beneficiarii care vor realiza fotografiile).
- Instruirea beneficiarilor care urmează să facă fotografii.
- Realizarea fotografiilor.
- Lucru în grupuri mici – discuţii facilitate (selectarea fotografiilor pentru discuţie, prezentarea poveştilor, transformarea poveştilor în teme, teorii, probleme).
- Documentarea poveştilor celor mai relevante.
- Prezentarea rezultatelor către decidenţi (expoziţii).
- Evaluarea rezultatelor.
Metoda PV este foarte flexibilă şi poate fi adaptată pentru diverse situaţii, diverse grupuri şi diverse domenii (mediu, sănătate, educaţie, etc.)
Costuri: deşi preprezintă o metodă destul de scumpă, PV are un impact foarte ridicat asupra decidenţilor. Şi cu puţin efort PV poate fi redusă la costuri rezonabile.
În final aş vrea să punctez că PV este o metodă care le permite oamenilor să se definească pe ei înşişi, să decidă ce este cel mai important pentru ei şi să transmită un mesaj către decidenţii publici.
Mai jos sunt expuse nişte exemple de PhotoVoice din cadrul proiectului coordonat de CeRe "Participarea tinerilor prin imagini."
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu